Bytom Karb Wąskotorowy to najważniejsza i największa zachowana stacja w ramach Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Jej unikalny układ torowy składa się z aż 22 torów głównych, zarówno zasadniczych, jak i dodatkowych oraz trakcyjnych, które łącznie przekraczają imponującą długość 4 km.
Stacja jest wyposażona w scentralizowane mechaniczne urządzenia, które pozwalają na efektywne sterowanie ruchem kolejowym. Warto podkreślić, że do niedawna prowadzone były one z dwóch nastawni, z których obecnie czynna jest tylko nastawnia dysponująca zwaną BKw. Na terenie stacji można zobaczyć również semafor świetlny wyjazdowy "C" oraz kształtową tarczę zaporową, które są cennymi zabytkami techniki.
Współczesny wygląd stacji zachwyca różnorodnością budynków i budowli, wśród których znajdują się:
- pięciostanowiskowa lokomotywownia prostokątna,
- budynek biurowy,
- posterunek technicznej rewizji wagonów (aktualnie adaptowany na posterunek ochrony),
- budynek odcinka drogowego,
- zdewastowany w wyniku podpalenia budynek stacyjny,
- garaż drezyn,
- ruiny magazynów,
- nastawnia,
- wieża wodna,
- żuraw wodny,
- wieża piaskowa wraz z urządzeniami do suszenia piasku.
Ogół tych elementów przyczynia się do wyjątkowości Bytomia Karb Wąskotorowego, czyniąc z niego nie tylko miejsce o znaczeniu historycznym, ale również ważny punkt na mapie pasjonatów kolei.
Pozostałe obiekty w kategorii "Stacje i przystanki":
Szombierki Elektrownia | Bytom Wąskotorowy | Dąbrowa Miejska (przystanek kolejowy) | Sucha Góra Wąskotorowa | Bytom Północny | Bytom Karb | Bytom Stroszek | Bytom (stacja kolejowa)Oceń: Bytom Karb Wąskotorowy