Droga wojewódzka nr 911, znana również jako DW911, jest istotnym szlakiem komunikacyjnym w województwie śląskim, o łącznej długości około 9,5 km. Łączy ona Bytom ze Świerklańcem, stanowiąc kluczowy element obwodnicy Bytomia oraz Północnej Obwodnicy Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego. Warto zauważyć, że poza autostradą A1, droga ta jest główną trasą dojazdową do lotniska Katowice w Pyrzowicach dla mieszkańców Bytomia.
W diecezji Bytomskiej, DW 911 jest częściowo bezkolizyjna, z dwiema dwupasmowymi jezdniami w każdym kierunku w wielu odcinkach, a także pasem awaryjnym w niektórych miejscach. W Piekarach Śląskich droga ta utrzymuje dwupasmową formę w kierunku węzła autostradowego (rodzaj węzła WB), natomiast w innych częściach droga ma tylko jedną jezdnię oraz kolizyjne skrzyżowania.
W Bytomiu, DW 911 nosi nazwę Alei Jana Pawła II, natomiast w Piekarach Śląskich, choć nie ma formalnej nazwy, często nazywana jest Obwodnicą Zachodnią. Odcinki trasy w Orzechu i Świerklańcu to kolejno ul. Bytomska oraz ul. Radzionkowska. Na terenie Piekar Śląskich można z DW 911 podziwiać Kopiec Wyzwolenia.
W 2011 roku, przy budowie autostrady A1 na odcinku Piekary Śląskie–Pyrzowice, rozpoczęto przebudowę kluczowego skrzyżowania DW 911 z ulicą Bytomską. Modernizacja miała na celu integrację węzła autostrady A1 z DW 911. 22 grudnia 2011 roku, zakończono prace nad nowym węzłem drogowym, który zastąpił poprzednie skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Nowa estakada tranzytowa umożliwia główny ruch, a poniżej powstało rondo, stanowiące część wjazdu i zjazdu na autostradę A1. Węzeł Piekary Śląskie dopuszczono do ruchu 1 czerwca 2012 roku.
W późniejszym czasie, na przełomie listopada i grudnia 2012 roku, nastąpiła modernizacja skrzyżowania DW 911 (Alei Jana Pawła II) z ul. Kędzierzyńską, w której to zamontowano sygnalizację świetlną. Celem wprowadzenia sygnalizacji było zwiększenie bezpieczeństwa oraz poprawa płynności ruchu pojazdów z Bytomia w kierunku Piekar Śląskich.
Patrząc w przyszłość, planuje się połączenie DW 911 z obwodnicą Chorzowa w odcinku bytomskim. Ta trasa ma kontynuować w kierunku granicy z Czechami, gdzie będzie łączyła się z autostradą D1. W 2016 roku podjęto decyzję, że droga ekspresowa S11 będzie związana z autostradą A1 w obszarze obecnego węzła DW 911.
Miejscowości leżące przy trasie DW911
Miejscowości, które znajdują się wzdłuż trasy Drogi Wojewódzkiej nr 911, stanowią ważny element regionalnego krajobrazu komunikacyjnego. Oto kilka z nich:
- Bytom (DK79, DK94),
- Piekary Śląskie,
- Radzionków,
- Orzech,
- Świerklaniec (DK78),
- p- d- e.
Na trasie DW911 można natknąć się także na inne ważne drogi wojewódzkie w Polsce, które są oznaczone numerami między 100 a 999. Oto niektóre z nich:
- 100,
- 101,
- 102,
- 103,
- 104,
- 105,
- 106,
- 107,
- 108,
- 109,
- 110,
- 111,
- 112,
- 113,
- 114,
- 115,
- 116,
- 117,
- 118,
- 119,
- 120,
- 121,
- 122,
- 123,
- 124,
- 125,
- 126,
- 127,
- 128,
- 129,
- 130,
- 131,
- 132,
- 133,
- 134,
- 135,
- 136,
- 137,
- 138,
- 139,
- 140,
- 141,
- 142,
- 143,
- 144,
- 145,
- 146,
- 147,
- 148,
- 149,
- 150,
- 151,
- 152,
- 153,
- 154,
- 155,
- 156,
- 157,
- 158,
- 159,
- 160,
- 161,
- 162,
- 163,
- 164,
- 165,
- 166,
- 167,
- 168,
- 169,
- 170,
- 171,
- 172,
- 173,
- 174,
- 175,
- 176,
- 177,
- 178,
- 179,
- 180,
- 181,
- 182,
- 183,
- 184,
- 185,
- 186,
- 187,
- 188,
- 189,
- 190,
- 191,
- 192,
- 193,
- 194,
- 195,
- 196,
- 197,
- 198,
- 199.
Cały system drogowy w Polsce jest rozbudowany i kompleksowy, z wieloma innymi drogami klasy wojewódzkiej. Na przykład można wymienić drogi 400-499 oraz drogi 600-699, które również pełnią ważne funkcje komunikacyjne.
- 400,
- 401,
- 402,
- 403,
- 404,
- 405,
- 406,
- 407,
- 408,
- 409,
- 410,
- 411,
- 412,
- 413,
- 414,
- 415,
- 416,
- 417,
- 418,
- 419,
- 420,
- 421,
- 422,
- 423,
- 424,
- 425,
- 426,
- 427,
- 428,
- 429,
- 430,
- 431,
- 432,
- 433,
- 434,
- 435,
- 436,
- 437,
- 438,
- 439,
- 440,
- 441,
- 442,
- 443,
- 444,
- 445,
- 446,
- 447,
- 448,
- 449,
- 450,
- 451,
- 452,
- 453,
- 454,
- 455,
- 456,
- 457,
- 458,
- 459,
- 460,
- 461,
- 462,
- 463,
- 464,
- 465,
- 466,
- 468,
- 469,
- 470,
- 471,
- 472,
- 473,
- 474,
- 475,
- 476,
- 477,
- 478,
- 479,
- 480,
- 481,
- 482,
- 483,
- 486,
- 487,
- 488,
- 489,
- 490,
- 491,
- 492,
- 494,
- 498,
- 499.
Warto również zauważyć jak liczby od 600 do 699 różnią się, tak jak drogi pomiędzy 700 a 799.
- 600,
- 601,
- 602,
- 603,
- 604,
- 605,
- 606,
- 607,
- 608,
- 609,
- 610,
- 611,
- 612,
- 614,
- 615,
- 616,
- 617,
- 618,
- 620,
- 622,
- 623,
- 624,
- 625,
- 626,
- 627,
- 628,
- 629,
- 630,
- 631,
- 632,
- 633,
- 634,
- 635,
- 636,
- 637,
- 638,
- 639,
- 640,
- 641,
- 642,
- 643,
- 644,
- 645,
- 646,
- 647,
- 648,
- 649,
- 650,
- 651,
- 652,
- 653,
- 654,
- 655,
- 656,
- 657,
- 658,
- 659,
- 660,
- 661,
- 662,
- 663,
- 664,
- 665,
- 667,
- 668,
- 669,
- 670,
- 671,
- 672,
- 673,
- 674,
- 675,
- 676,
- 677,
- 678,
- 679,
- 680,
- 681,
- 682,
- 683,
- 685,
- 686,
- 687,
- 689,
- 690,
- 691,
- 692,
- 693,
- 694,
- 695,
- 696,
- 697,
- 698,
- 699.
W zakresie numerów od 700 do 799 znajdziemy także szereg interesujących odcinków, z których każdy ma swoje unikatowe cechy.
- 700,
- 701,
- 702,
- 703,
- 704,
- 705,
- 706,
- 707,
- 708,
- 709,
- 710,
- 711,
- 712,
- 713,
- 714,
- 715,
- 716,
- 717,
- 718,
- 719,
- 720,
- 721,
- 722,
- 723,
- 724,
- 725,
- 726,
- 727,
- 728,
- 729,
- 730,
- 731,
- 732,
- 733,
- 734,
- 735,
- 736,
- 737,
- 738,
- 739,
- 740,
- 741,
- 742,
- 743,
- 744,
- 745,
- 746,
- 747,
- 748,
- 749,
- 750,
- 751,
- 752,
- 753,
- 754,
- 755,
- 756,
- 757,
- 758,
- 759,
- 760,
- 761,
- 762,
- 763,
- 764,
- 765,
- 766,
- 767,
- 768,
- 769,
- 770,
- 771,
- 772,
- 773,
- 774,
- 775,
- 776,
- 777,
- 778,
- 779,
- 780,
- 781,
- 782,
- 783,
- 784,
- 785,
- 786,
- 787,
- 788,
- 789,
- 790,
- 791,
- 792,
- 793,
- 794,
- 795,
- 796,
- 797,
- 798,
- 799.
Wszystkie te odcinki dróg, a także inne, takie jak drogi 800-899 oraz 900-999, przyczyniają się do sprawnej komunikacji w Polsce.
- 800,
- 801,
- 802,
- 803,
- 804,
- 805,
- 806,
- 807,
- 808,
- 809,
- 810,
- 811,
- 812,
- 813,
- 814,
- 815,
- 816,
- 817,
- 818,
- 819,
- 820,
- 821,
- 822,
- 823,
- 824,
- 825,
- 826,
- 827,
- 828,
- 829,
- 830,
- 831,
- 832,
- 833,
- 834,
- 835,
- 836,
- 837,
- 838,
- 839,
- 840,
- 841,
- 842,
- 843,
- 844,
- 845,
- 846,
- 847,
- 848,
- 849,
- 850,
- 851,
- 852,
- 853,
- 854,
- 855,
- 856,
- 857,
- 858,
- 859,
- 860,
- 861,
- 862,
- 863,
- 864,
- 865,
- 866,
- 867,
- 868,
- 869,
- 870,
- 871,
- 872,
- 873,
- 874,
- 875,
- 876,
- 877,
- 878,
- 879,
- 880,
- 881,
- 882,
- 884,
- 885,
- 886,
- 887,
- 888,
- 889,
- 890,
- 892,
- 893,
- 894,
- 895,
- 896,
- 897,
- 898,
- 899.
W dotychczasowych wpisach zaznaczono również ważne odnośniki do kilku dróg, takich jak: 902, 915, 916, 917, 919, 925, 932, 935, 936.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Linia kolejowa nr 165 | Górnośląskie Koleje WąskotoroweOceń: Droga wojewódzka nr 911