Linia kolejowa nr 165


Linia kolejowa nr 165 jest ważnym połączeniem tranzytowym, które łączy stacje Bytom Bobrek oraz Bytom Karb. To drugorzędna, a zarazem dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa, która posiada znaczenie na poziomie państwowym.

Jej infrastruktura oraz aktualne możliwości transportowe przyczyniają się do efektywnej komunikacji w regionie, umożliwiając przewóz pasażerów oraz towarów między kluczowymi punktami.

Charakterystyka techniczna

Opisywana linia kolejowa charakteryzuje się klasą D3, co warunkuje jej parametry techniczne. Poznajmy szczegóły dotyczące jej konstrukcji i układu.

Maksymalny nacisk osi na tej trasie wynosi 221 kN, zarówno dla lokomotyw, jak i wagonów. Oprócz tego, maksymalny nacisk liniowy ustalono na 71 kN, który odnosi się do jednego metra bieżącego toru.

Linia jest wyposażona w nowoczesną sieć trakcyjną typu YC120-2C, co zapewnia optymalne warunki działania. Maksymalna prędkość, do jakiej została przystosowana, wynosi 120 km/h. W zakresie obciążalności prądowej, linia operuje w przedziale od 1725 A. Warto również zauważyć, że minimalna odległość między odbierakami prądu wynosi 20 m.

Bezpieczeństwo na tej linii zapewniają elektromagnesy samoczynnego hamowania pociągów, które są kluczowym elementem systemu zabezpieczeń.

Linia znajduje się pod zarządzaniem Centrum Zarządzania Linii Kolejowych w Sosnowcu, a także pod administracją Zakładu Linii Kolejowych w Tarnowskich Górach. Istotną informacją jest również to, że prędkość dostosowana na linii wynosi 60 km/h, w przeciwieństwie do prędkości konstrukcyjnej, która osiąga 80 km/h.

Warto dodać, że ta infrastruktura została włączona do kompleksowej i bazowej towarowej sieci transportowej TEN-T oraz międzynarodowej sieci transportu kombinowanego (AGTC), będąc fragmentem linii kolejowej C-E 65.

Niemniej jednak, na trasie obowiązują ograniczenia związane z niedostosowaniem skrajni. Problemy te wynikają z nieprawidłowych odległości między torami, słupami trakcyjnymi oraz tarczami manewrowymi w odniesieniu do osi toru, jak i niewłaściwej wysokości sieci trakcyjnej w stosunku do poziomu główki szyny.

Przypisy

  1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Instrukcja Id-12 (D-29): Wykaz linii. Stan na dzień 07.12.2021 r.
  2. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Regulamin sieci 2021/2022, Załączniki 2.2, 2.3, 2.4, 2.12, 2.13, 2.14 i 2.15.
  3. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Regulamin sieci 2021/2022, Załącznik 2.11 - Wykaz ograniczeń wynikających z niezachowania skrajni budowli linii kolejowej.
  4. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Regulamin sieci 2021/2022, Załącznik 2.6 - Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych.
  5. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Regulamin sieci 2021/2022, Załączniki 2.1 (P), (A) i (T).
  6. Economic Commision for Europe. European Agreement on Important International Combined Transport Lines and Related Installations (AGTC). Geneva, 1991.

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe | Droga wojewódzka nr 911

Oceń: Linia kolejowa nr 165

Średnia ocena:4.67 Liczba ocen:23