Heinrich Schulz-Beuthen


Heinrich Schulz-Beuthen, urodzony 19 czerwca 1838 roku w Bytomiu, to postać, która znacząco wpisała się w historię muzyki niemieckiej. Jego życie toczyło się przez wiele lat w muzycznym świecie, aż po śmierć 12 marca 1915 roku w Dreźnie.

Schulz-Beuthen był nie tylko kompozytorem, ale także pedagogiem i krytykiem muzycznym, co czyniło go wszechstronną osobowością w kręgu muzycznym tamtego okresu. Jego wkład w edukację muzyczną oraz działalność krytyczną na stałe wpisał go w kulturę muzyczną czasu, w którym żył.

Życiorys

Heinrich Schulz-Beuthen, urodzony w Bytomiu (niem. Beuthen), był postacią, która na przestrzeni swojego życia łączyła pasję do muzyki oraz nauki. Jego pełne imię, nadane przy chrzcie, brzmiało Viktor Heinrich Donatien Wilhelm. W 1864 roku dodał do swojego nazwiska niemiecką nazwę rodzinnego miasta, co podkreślało jego tożsamość. Pochodził z rodziny o tradycjach farmaceutycznych; jego ojciec był farmaceutą, a dziadek założył pierwszą aptekę w Bytomiu, a ponadto pełnił funkcję burmistrza miasta.

Po ukończeniu gimnazjum, Schulz-Beuthen odbył roczną praktykę w laboratorium chemicznym znajdującym się w Królewskiej Hucie (dziś Chorzów). W 1858 roku rozpoczął studia w zakresie chemii, filozofii oraz literatury na Uniwersytecie Wrocławskim, jednak dość szybko zdecydował się na zmianę uczelni i przeniósł się do Lipska, aby studiować w konserwatorium muzycznym.

Ukończenie studiów miało miejsce w październiku 1864 roku. Jego kariera rozwinęła się w Zurychu, gdzie latem 1866 roku regularnie pisał krytyki muzyczne dla znanego pisma „Neue Zürcher Zeitung”. W tym okresie Schulz-Beuthen nie tylko komponował, ale także angażował się w działalność pedagogiczną, co pozwoliło mu na rozwój zarówno twórczy, jak i dydaktyczny.

W latach 1880–1893 mieszkał w Dreźnie, co było istotnym okresem w jego życiu zawodowym. Później spędził dwa lata w Wiedniu, a w 1895 roku powrócił na stałe do Drezna, gdzie przyjął posadę nauczyciela, a następnie profesora w konserwatorium. Niestety, pod koniec swojego życia Heinrich Schulz-Beuthen znalazł się w zakładzie dla osób z problemami nerwowymi, co niestety często przekreślało osiągnięcia wielkich twórców w dziedzinie sztuki.

Dzieła

Heinrich Schulz-Beuthen to postać znacząca w historii muzyki, zaliczany do nurtu nowoniemieckiego, który był pod silnym wpływem takich mistrzów jak Liszt oraz Wagner. Jego dorobek artystyczny jest imponujący, obejmując 132 kompozycje. Warto zauważyć, że wiele z nich nie zostało dotąd wydanych drukiem, a część dzieł niestety zaginęła.

Wśród jego twórczości znajdują się aż osiem symfonii, z czego symfonia C-dur z 1868 roku, zatytułowana Król Lir (König Lear), uznawana jest za najważniejszy utwór kompozytora. Dodatkowo, Schulz-Beuthen stworzył siedem poematów symfonicznych oraz szereg utworów wokalno-instrumentalnych, w tym trzy opery, śpiewogry, oratoria, psalmy oraz pieśni z fortepianowym akompaniamentem.

Znaczący wpływ na jego twórczość miało również bogactwo folkloru muzycznego Ameryki Północnej. W rezultacie powstały takie dzieła jak Indiański taniec wojenny (Indianischer Kriegertanz, 1875), Indiański taniec żniwny (Indianischer Korntanz, 1876) oraz suita Pieśni i tańce murzyńskie (Neger-Lieder und Tänze, 1880). Utwory te były zadedykowane przyjacielskiemu konsulowi amerykańskiemu w Zurychu, Samuelowi H.M. Byersowi.

Dyskografia

W dyskografii Heinricha Schulza-Beuthena można znaleźć kilka interesujących nagrań, które ukazują jego twórczość w pełnym świetle. Oto wybrane pozycje:

  • Symfonia nr 5 Heinricha Schulza-Beuthena, zatytułowana „Hymn reformacyjny” oraz inne utwory, dostępna w albumie STERLING CDS-1049-2, wydanie z serii „Niemieccy romantycy”,
  • Muzyka fortepianowa autorstwa Heinricha Schulza-Beuthena w wykonaniu Kirsten Johnson, ID: GMCD7277, nagrana w St George’s w Bristolu w dniach 6 i 7 sierpnia 2003 roku,
  • Goetz, Schulz-Beuthen: Muzyka fortepianowa – w wykonaniu Kirsten Johnson, ID: GMCD7282.

Oceń: Heinrich Schulz-Beuthen

Średnia ocena:4.7 Liczba ocen:11